Z7_192412S0J8R100A4VCHG1N00G5
Actions
Loading...
Załatw w urzędzie:

,
Pokaż sprawy wybranego urzędu x

Wydanie dowodu osobistego

Usługa umożliwia złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego do organu gminy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta), właściwego ze względu na miejsce stałego pobytu osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. W razie braku takiego miejsca właściwy jest organ gminy ostatniego miejsca pobytu stałego wnioskodawcy.

Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość osoby, poświadczającym obywatelstwo polskie i uprawniającym obywateli polskich do przekraczania granic między państwami członkowskimi Unii Europejskiej.

Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego wymaga stawiennictwa osoby, której wniosek dotyczy, z wyjątkiem małoletnich do ukończenia 5 roku życia.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego w imieniu osób, które nie posiadają pełnej zdolności do czynności prawnych składają rodzice, ustanowieni przez sąd opiekunowie lub kurator.

Dowód osobisty odbiera się osobiście z wyjątkiem następujących przypadków:
• dowód osobisty wydany małoletniemu, który nie ukończył 13 roku życia odbiera jeden z rodziców lub opiekunów ustanowionych przez sąd;
• dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską odbiera jeden z rodziców;
• dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie nie pozostającej pod władzą rodzicielską odbiera opiekun ustanowiony przez sąd;
• dowód osobisty wydany małoletniemu, który ukończył 13 rok życia nie mającemu obowiązku posiadania dowodu osobistego odbiera osobiście małoletni albo jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd;
• dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej częściowo odbiera ta osoba albo kurator ustanowiony przez sąd.

Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia, jest ważny na czas nie oznaczony, jeżeli osoba ta zwróciła się o wydanie dowodu osobistego z takim terminem ważności.

Dowód osobisty należy wymienić w razie:
• zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym,
• uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby,
• upływu terminu ważności dowodu osobistego.

W razie zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, należy wystąpić o jego wymianę w terminie 14 dni od dnia zaistnienia faktów powodujących zmianę.

Osoba, która otrzyma dowód osobisty jest obowiązana powiadomić właściwy urząd skarbowy o serii i numerze dowodu osobistego poprzez wypełnienie i przekazanie formularza NIP-3 (w przypadku osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej), NIP-1 w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Organ właściwy do realizacji usługi  

brak

Kogo dotyczy  

Osoby obowiązane bądź uprawnione do posiadania dowodu osobistego. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Polsce ma obowiązek posiadać dowód osobisty: - od ukończenia 18 roku życia, - od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką. Osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty od ukończenia 13 roku życia. Na uzasadniony wniosek rodziców lub opiekunów dowód osobisty może być wydany osobie, która nie ukończyła 13 roku życia.

Podstawy prawne  
Wymagane dokumenty  
  • Wniosek o wydanie dowodu osobistego
  • Dwie wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiające tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w po
  • Odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie zawarły małżeństwa (jeżeli został sporządzony w urzędzie stanu cywilnego innego miejsca, niż w tego, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego)
  • Odpis skrócony aktu małżeństwa (jeżeli został sporządzony w urzędzie stanu cywilnego innego miejsca, niż w tego, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego)
  • Jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwości co do obywatelstwa osoby, na żądanie organu gminy, do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego.
  • Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku
  • Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające ją z nakryciem głowy. W takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.
Czas realizacji  

brak

Opłaty  

Brak opłat

Tryb odwoławczy  

Nie dotyczy

Rezultat realizacji usługi  

brak

Etapy realizacji usługi  

brak

Poziom uwierzytelniania   Niewymagany
Usługa wymaga zalogowania  

TAK

Słowa kluczowe   Wydanie dowodu osobistego

Wydanie dowodu osobistego

Usługa umożliwia złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego do organu gminy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta), właściwego ze względu na miejsce stałego pobytu osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. W razie braku takiego miejsca właściwy jest organ gminy ostatniego miejsca pobytu stałego wnioskodawcy.

Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość osoby, poświadczającym obywatelstwo polskie i uprawniającym obywateli polskich do przekraczania granic między państwami członkowskimi Unii Europejskiej.

Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego wymaga stawiennictwa osoby, której wniosek dotyczy, z wyjątkiem małoletnich do ukończenia 5 roku życia.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego w imieniu osób, które nie posiadają pełnej zdolności do czynności prawnych składają rodzice, ustanowieni przez sąd opiekunowie lub kurator.

Dowód osobisty odbiera się osobiście z wyjątkiem następujących przypadków:
• dowód osobisty wydany małoletniemu, który nie ukończył 13 roku życia odbiera jeden z rodziców lub opiekunów ustanowionych przez sąd;
• dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską odbiera jeden z rodziców;
• dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie nie pozostającej pod władzą rodzicielską odbiera opiekun ustanowiony przez sąd;
• dowód osobisty wydany małoletniemu, który ukończył 13 rok życia nie mającemu obowiązku posiadania dowodu osobistego odbiera osobiście małoletni albo jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd;
• dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej częściowo odbiera ta osoba albo kurator ustanowiony przez sąd.

Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia, jest ważny na czas nie oznaczony, jeżeli osoba ta zwróciła się o wydanie dowodu osobistego z takim terminem ważności.

Dowód osobisty należy wymienić w razie:
• zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym,
• uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby,
• upływu terminu ważności dowodu osobistego.

W razie zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, należy wystąpić o jego wymianę w terminie 14 dni od dnia zaistnienia faktów powodujących zmianę.

Osoba, która otrzyma dowód osobisty jest obowiązana powiadomić właściwy urząd skarbowy o serii i numerze dowodu osobistego poprzez wypełnienie i przekazanie formularza NIP-3 (w przypadku osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej), NIP-1 w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.